Kraakt het bij het schakelen? Schakelt uw versnellingsbak niet soepel? Schiet de versnelling los? Dan is er waarschijnlijk iets mis met uw versnellingsbak. Vaak zijn de synchromesh-ringen versleten.
U kunt een versleten of kapotte versnellingsbak vaak herkennen aan bijgeluiden of aan het slecht in- en uitschakelen van de versnelling. Een lekkage in het hydraulische systeem kan er namelijk voor zorgen dat de koppeling niet volledig ontkoppelt. Hierdoor wordt het schakelen moeilijk. Ook kunnen versleten synchromesh-ringen het in-en uitschalen bemoeilijken. Dit kan bijgeluiden geven.
Een versnellingsbak is een complex auto-onderdeel. Reparatie kunt u daarom beter aan een expert overlaten. De meest voorkomende versnellingsbak problemen zijn:
- Bijgeluiden tijdens stationair draaien van de motor
Defecte lagers op de ingaande as. Beschadigde of kapot tandwiel in/uitgaande as. - Geluiden tijdens nemen van bochten
Defect wiellager. Defect aandrijfas. Defecte differentieel satellietwielen. - Versnellingsbak springt uit de versnelling
Versleten of gebroken schakelvork. Versleten synchromesh-ring, mof of tandwiel. Teveel speling op lagers of assen. Versleten schakelmechanisme. - Slecht of moeilijk schakelen
Versleten koppeling. Verkeerde olie soort. Versleten of gebroken synchromesh-ringen. - Geluid en kraken tijdens schakelen
Versleten of gebroken synchromesh-ringen. Versleten of ingelopen synchromesh-naaf. Defect drukgroep van de koppeling. - Geluiden tijdens rechtdoor rijden en snelheidsafhankelijk
Defecte lagers op de uitgaande as. Beschadigde of kapot tandwiel in/uitgaande as. Defecte lagers differentiaal. Defecte lager loopvlak op uitgaande as. Versleten of beschadigde kroon en pignonwiel. Te weinig olie in de versnellingsbak.