Oliepomp en balansasmodule
De eerste serie 2.0TDI motoren van de VAG merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen, hebben veel problemen met de balansasmodule met ingebouwde oliepomp. Vanuit de fabriek zijn deze vroege 2.0TDI motoren afgeleverd met een speciale kettingconstructie voor de aandrijving van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp. Het systeem is ontworpen om trillingen uit de motorloop te verminderen met diverse balansgewrichten.
Helaas blijkt het systeem, met name de ketting en de spanners, erg gevoelig te zijn voor schade aan de balansasmodule. Dit komt door het ontstaan van speling op de as die de oliepomp aandrijft in de balansasmodule. Hierdoor slijten de ketting en tandwielen sneller, met het gevolg dat de oliedruk wegvalt en er schade ontstaat aan de turbo en motor. Ook ontstaan er steeds meer bijgeluiden aan de motor.
Veel van de problemen rondom de balansasmodule van de eerste serie 2.0TDI motoren ontstaan vóór de 100.000 kilometer.
Ombouwen oliepomp en balansasmodule
Met het ombouwen van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp naar een conventionele ketting aangedreven oliepomp, voorkomen we schade aan uw voertuig. Een conventionele ketting aangedreven oliepomp is minder storingsgevoelig en voorkomt schade aan de turbo en motor door het wegvallen van de oliedruk. |
Een conventionele oliepomp heeft diverse voordelen, zoals een langere levensduur. Het omzetten naar een conventionele oliepomp is goedkoper dan de reparatie bij het behoud van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp. |