Logo Image 0
loder_img

Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.

autotechnicus AVS Auto's

Oliepomp en balansasmodule


De eerste serie 2.0TDI motoren van de VAG merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen, hebben veel problemen met de balansasmodule met ingebouwde oliepomp. Vanuit de fabriek zijn deze vroege 2.0TDI motoren afgeleverd met een speciale kettingconstructie voor de aandrijving van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp. Het systeem is ontworpen om trillingen uit de motorloop te verminderen met diverse balansgewrichten.

Helaas blijkt het systeem, met name de ketting en de spanners, erg gevoelig te zijn voor schade aan de balansasmodule. Dit komt door het ontstaan van speling op de as die de oliepomp aandrijft in de balansasmodule. Hierdoor slijten de ketting en tandwielen sneller, met het gevolg dat de oliedruk wegvalt en er schade ontstaat aan de turbo en motor. Ook ontstaan er steeds meer bijgeluiden aan de motor.
 
Veel van de problemen rondom de balansasmodule van de eerste serie 2.0TDI motoren ontstaan vóór de 100.000 kilometer.

 

Ombouwen oliepomp en balansasmodule


Met het ombouwen van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp naar een conventionele ketting aangedreven oliepomp, voorkomen we schade aan uw voertuig. Een conventionele ketting aangedreven oliepomp is minder storingsgevoelig en voorkomt schade aan de turbo en motor door het wegvallen van de oliedruk.
 
Speciaal voor de 2.0TDI motoren van de VAG merken die problemen hebben met de oliedruk vanwege de balansasmodule met ingebouwde oliepomp, bieden wij ombouwmogelijkheden aan. Hierbij vervangen wij de balansasmodule en voorzien deze een conventionele oliepomp.
 
 


De voordelen van het ombouwen.


Een conventionele oliepomp heeft diverse voordelen, zoals een langere levensduur. Het omzetten naar een conventionele oliepomp is goedkoper dan de reparatie bij het behoud van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp.
 
Kiest u voor het vervangen van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp door een conventionele oliepomp? In dit geval adviseren wij u ook de distributieriem (en distributieketting) te laten vervangen.
 

Een brandend rood oliedruklampje geeft aan dat er niet voldoende oliedruk in het olie systeem aanwezig is. Het is verstandig een afspraak te maken in de werkplaats, waarbij er gekeken wordt wat er aan de hand is en hoe het herstelt kan worden. Doorrijden met een lage oliedruk zorgt uiteindelijk voor schade aan de motor. 

Brandt het motorolie lampje? Dan is het belangrijk om naar de kleur van het lampje te kijken. Wanneer het lampje brandt, maar niet rood is, is het belangrijk het oliepeil te controleren. Is dit op peil? Dan kunt u nog zelf naar de garage te rijden.  Brandt het lampje rood? Dan is het verstandig de motor niet meer te starten en dient u contact op te nemen met uw garage en advies in te winnen. Wij geven u altijd passend en direct advies, zodat u snel weet wat te doen. 

Een motor zonder olie ontwikkelt wrijving, waardoor de motor componenten tegen elkaar schuren. Dit kunt u horen aan een vreemd schurend of slijpend geluid. Wij raden u in dit geval ten zeerste aan om direct contact met ons op te nemen en een werkplaatsafspraak in te plannen. 

Met het ombouwen van de balansasmodule met ingebouwde oliepomp naar een conventionele ketting aangedreven oliepomp, voorkomen we schade aan uw voertuig. Een conventionele ketting aangedreven oliepomp is minder storingsgevoelig en voorkomt schade aan de turbo en motor door het wegvallen van de oliedruk.

Morgen Internet - Zorgeloos website