Vragen? Bel ons gerust op 0186-707011

Roetfilter

Roetfilter + Katalysator reparatie en aanpassingen

Vrijwel alle VAG (Volkswagen AF) TDI motoren vanaf medio 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel DPF (Diesel Partikel Filter) genoemd. Het filter zorgt er voor dat roetdeeltjes uit de uitlaatgassen worden gescheiden en de overige gassen worden doorgelaten. Dit heeft als resultaat dat 99% van de roetuitstoot uit de uitlaat voorkomen wordt. Gemiddeld genomen raakt het roetfilter elke 1000 km verzadigd. Het motormanagement start vervolgens het regeneratieproces. Tijdens deze regeneratie worden de opgeslagen roetdeeltjes verbrand. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de uitlaatgastemperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 600 a 750 °C. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor een beetje dieselbrandstof tijdens de uitlaatslag te injecteren. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperaturen flink stijgen. Regenereren kost dus wat extra brandstof.

Voordelen reparatie en aanpassingen

Lager brandstofverbruik
Geen regeneratieprocessen meer
Hogere prestaties (sneller opspoelen van de turbo)
Meer vermogen van de motor
Lagere uitlaatgastemperaturen
Lagere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen

Kosten roetfilter / DPF delete software

Wij kunnen er voor zorgen dat zowel het regeneratieproces, als de storingen die het verwijderen van het roetfilter en zijn sensoren opleveren, verholpen worden. Daarmee is een APK met aangepast roetfilter/ DPF geen probleem voor voertuigen voor bouwjaar -> 2016.

Software aanpassing meerprijs bij tuning (EDC16): € 249,-
Software aanpassing meerprijs bij tuning (EDC17): € 295,-
Software aanpassing prijs zonder tuning (EDC16): € 349,-
Software aanpassing prijs zonder tuning (EDC17): € 395,-

Prijzen zijn zonder aanpassingen en werkzaamheden aan het roetfilter/DPF. Dit is afhankelijk van type auto en motor. Wij plaatsen dan een RVS DPF-vervanger. Voor meer prijzen en mogelijkheden neem gerust contact met ons op.